יום שני, 9 ביוני 2014

7. חיפוש עבודה ומלגות וניהול קריירה (5 מתוך 5)

(7) ה. הרצאות Job Talks

אחד מתנאי הקבלה למוסד אקדמי הוא פגישה מוקדמת עם חברי הסגל של המחלקה או האגף הרלוונטי והרצאה בפניהם. מטרת הרצאה זו היא לבדוק האם נושאי המחקר של המועמדים מעניינים את חברי הסגל האחרים והאם אישיותו נוחה לעבודת צוות מהסוג הנהוג באותה מחלקה או אגף. למעשה, דומה הרצאה זו לסדנת מחקר, בה משתתפים אנשי הסגל ובה נמצאים המתמודד או המתמודדת על המשרה במרכז תשומת הלב
כיצד להתכונן להרצאה:
·        איספו מידע מוקדם על המחלקה. בידקו:
o       מי אנשי הסגל ובייחוד מיהם הקרובים ביותר לתחום התמחותכם
o       מהם תחומי ההתעניינות של אנשי הסגל
o       אילו נושאים אקטואליים במחלקה
o       נסו להכיר שמות ופנים מראש. לרוב המחלקות כיום אתרים מפורטים שיקלו עליכם
o       במידת האפשר בידקו אם כמה תקנים נפתחים ומי הם המתמודדים האחרים
·        ידעו את המנחים שלכם מראש על מועמדותכם. הדבר מראה על כבוד כלפיהם והם יכולים לפנות למכריהם במחלקה ולעזור לכם אפילו ללא ידיעתכם
·        בדרך כלל עדיף להציג טיוטה לרעיון חדש ולא את הדוקטורט או מאמר שכבר פורסם. הדבר מצביע על הכבוד שאתם רוחשים לדעתם של הנוכחים
·        התכוננו להרצאה כמו לכל הרצאה בכנס או בסדנה. בנוסף:
·        חישבו על שאלות אותן יכול לשאול מי שלא קרא את המאמר ששלחתם מראש ועל תשובות מתאימות להן. שאלות כאלו הן מוגבלות בהגדרתן ובדרך כלל מתייחסות
o       לגבולות המחקר
o       למגבלות המחקר (שאלות מתודולוגיה)
o       להתמקדותכם בנושא זה ולא אחר
o       לממצאים
o       להתייחסות לספרות קיימת
·        חישבו כיצד תענו לשאלות פרקטיות, כגון:
o       אילו קורסי מבוא אתם יכולים ללמד?
o       אילו סמינרים תרצו להעביר?
o       מה תוכניות המחקר שלכם?
·        הכינו לעצמכם רקע קצר אותו תוכלו לשלוף אם יברר שאף אחד לא טרח לקרוא את המאמר ששלחתם להם
הצעות להרצאה אפקטיבית:
·        הציגו עצמכם בפתיחה (שם, שם מנחה, אוניברסיטה, הקשר רחב של נושא עבודתכם, הסיבה שהגעתם למחקר, מדוע הנושא שלכם חשוב, לאן ניתן להמשיך איתו)
·        בשלב השאלות והתשובות:
o       נסו להיות קשובים ככל האפשר. אפשר לחזור על השאלה או לנסח אותה במילים אחרות כדי לאותת לשואל על הקשבה אקטיבית ולהרוויח זמן לתשובה
o       חשוב תמיד להודות על השאלות, גם אם הן מרגיזות
o       זכרו שחוקר ששואל שאלה פרובוקטיבית או נואם במסווה של שאלה נתון לביקורת של שאר המשתתפים. בהיותכם מתמודדים, היו קשובים, שמרו על הביקורת שלכם לעצמכם והסתפקו בידיעה זו מבלי לתת לה ביטוי בתשובה חסרת סבלנות
o       אל תתנו תשובות מחץ. זכרו שגם האופי שלכם עומד למבחן וכי אנשי הסגל מנסים לדמיין אתכם כעמיתים. הם מעוניינים לראות את יכולתכם להקשיב לטיעון, לתת כבוד ולענות באופן ענייני ולא מעוניינים, בדרך כלל, לעבוד עם חוקר "כל-יודע". בנוסף, יש גם ערך לתשובה שמעידה על חוסר ידיעה, אם היא נאמרת בדרך הנכונה – מתוך מודעות ושאיפה ללמוד (זו שאלה מעניינת, אשמח לשוחח עליה לאחר הסדנה)
o       אם מישהו נוקט בשפה אלימה, זכרו שזה סימן טוב יותר מאדישות. נסו לשמור על קור רוח ובמידת הצורך בקשו גיבוי משאר הנוכחים.
כיצד לנהוג לאחר ההרצאה:
·        אל תשכחו לשלוח follow up ולהודות לנוכחים על הערות, הפניות שנתנו לכם וכדומה. זכרו שאנשים מחקר צמאים להכרה בחשיבותם.

על מנת לחזור לסעיף הקודם - דרכים יעילות לחיפוש עבודה - לחצו כאן
         על מנת לעבור לפרק 8 - להמשיך הלאה - לחצו על הקישור בחלונית מימין או כאן
 

אין תגובות: