יום שישי, 6 ביוני 2014

1. כתיבת דוקטורט: מבוא (2 מתוך 2)

(1) ב. איך להתחיל ?



"הדבר הגרוע ביותר שאדם יכול לעולל לדימוי העצמי שלו הוא לכתוב דוקטורט"  (דיקן באוניברסיטה בארץ)

סיבה פופולרית לבחירה לימודי מחקר היא דחיית ההחלטה לגבי המסלול המקצועי. על אף הרצון המובן להישאר באוניברסיטה, אם בגלל עניין אישי במחקר ואם כדי לא לשקוע לעולם התעסוקה שעלול להראות מאיים או מדכדך, זו אינה סיבה מספקת לכתוב דוקטורט. מסלול הדוקטורט מייגע מאוד והאפשרויות המקצועיות שבסופו מצומצמות מאוד. בנוסף, כפי שלמדתם על בשרכם כבר במהלך לימודי המוסמך, לא ניתן לשחזר את השנים העליזות של לימודי התואר הראשון. יש לזכור שהיקלטות באוניברסיטה או מוסד מחקר אחר לוקחת בממוצע - עבור אלו המצליחים להיקלט - כעשר שנים מתום כתיבת הדוקטורט וכוללת לעתים קרובות מעבר לארה"ב או אירופה למספר שנים. אמנם, ייתכן שאתם מכירים אנשי סגל מצטיינים שנקלטו באוניברסיטה מייד עם סיום לימודיהם. נסו לשמור על צניעות ולא להסיק ממקרים אלו על עצמכם. ובעיקר הבינו שבחירה בלימודי מחקר היא סוג אחר של כניסה לעולם התעסוקה.

סיבה אחרת לכתוב עבודת דוקטור קשורה לשינויים ארוכי הטווח בעולם התעסוקה: לפני שנות דור די היה בתעודת בגרות כדי להתקבל לרוב העבודות ומי שהיה ברשותו תואר ראשון נחשב ל"אקדמאי" שיכול לבחור בקריירה מבין שלל מקצועות חופשיים. התרחבות האקדמיה, ובעיקר הקמתן של מכללות רבות בשני העשורים האחרונים, מובילה את המעסיקים לדרוש תואר ראשון ולעתים אף תואר שני כתנאי כניסה לעבודה. כיוון שהאוניברסיטאות מעוניינות לבדל עצמן מהמכללות (שבהן לומדים נכון להיום יותר מ-60% מלתמידי התואר הראשון בארץ), הן מציגות עצמן כמוסדות מחקר ומעודדות סטודנטים להירשם לתארים מתקדמים. ייתכן אפוא, שבעוד שני עשורים לא יהיה די בתואר שני ומעסיקים יוכלו לבחור מבין בעלי תעודת דוקטור לעבודות שונות, החל מעבודה סוציאלית ומשאבי אנוש וכלה בתועמלני תרופות. כתיבת דוקטורט יכולה אפוא להתבסס על ספקולציה לטווח הרחוק שמבקשת להתמודד עם שינויים בשוק התעסוקה.  

אולם עד שתרחיש זה יתממש, אם בכלל יתממש, במקצועות רבים כתיבת דוקטורט היא בעיקר התמחות לקראת קריירה אקדמית. לכן כדאי להגיע ללימודי התואר השלישי מתוך הבנה שזהו צעדכם האחרון באוניברסיטה ותוך פיתוח מסלול מקצועי מקביל, או עם חשק ללמוד ורצון להשתלב באקדמיה (או לפחות להבין אם קריירה כזו מתאימה לכם). עקב התחרות הקשה על מספר קטן של תקנים, התואר השלישי הופך יותר ויותר לקריירה בפני עצמה: קריירה בה יש לחשוב כיזמים, לקשור קשרים, להשיג מימון ולבנות את בסיס להתקדמות עתידית. מצד שני, דוקטורט הוא גם התקופה האחרונה בחייו של חוקר צעיר בו יש פנאי לעיסוקים שאינם נוגעים במישרים למשימות ההוראה ולמחקר (בהנחה שהכניסה למסלול האקדמי צלחה). הפעם הבאה תהיה כשתהיו פרופסורים מן המניין עם קתדרה משלכם, או סביר יותר, כשתפרשו לגמלאות.

להלן כמה עצות ראשוניות לקבלת החלטה מושכלת, יחסית, אודות הרשמה ללימודי התואר השלישי:

·        עיינו בעבודות דוקטורט מצטיינות (כלומר כאלו של חוקרים מצטיינים) כדי להחליט אם תוכלו ואם תרצו לכתוב עבודה בסדר גודל כזה

·        התחלת מחקר עם רעיון או שניים ממקדת ומסייעת. אין לחשוש מקריאה מקדימה, כיוון שהיא חלק חשוב מכתיבת הדוקטורט עצמו.

·        כדאי מאוד להשתלב במחקר קיים, על ידי פנייה למנחים ולא לפנות אליהם עם רעיון משלכם ולנסות לשכנע אותם בעניין שבו. כמובן שרצוי שתנסו להשתלב רק במחקר שאתם עצמכם משוכנעים שתמצאו בו עניין.

·        פנו אל חוקרים ואל דוקטורנטים במחלקה או במכון אליהם אתם שואפים להתקבל. ספרו להם על רעיונותיכם ובקשו עצה. חבר סגל שיחזור אליכם במהירות עשוי להיות מנחה טוב

·        עדיף לפנות ליותר ממנחה פוטנציאלי אחד כדי להגדיל את הסיכויים למציאת מנחה. ייתכן גם שבסופו של דבר תשיגו שני מנחים.

ועוד שלושה עניינים אחרונים וחשובים:

·        בדקו מהו זמן כתיבת הדוקטורט הממוצע במחלקה או בפקולטה אליהן אתם פונים וכמה יעלה לכם לכתוב את הדוקטורט. בעלות כתיבת דוקטורט יש לחשב את מספר השנים בהן לא תשתכרו דבר מעבר למשכורת סטודנטיאלית, לא תפתחו מסלול מקצועי ולא תקבלו פנסיה; את הנסיעות לצורכי מחקר, לימודים וכנסים בארץ ובחו"ל; וכמובן הוצאות ייחודיות אחרות כגון מגורים ליד אוניברסיטה . מעלות זו הפחיתו את התוחלת של מלגה או מענק מחקר (גובה המלגה כפול הסיכוי לקבלה). למרות שהחישוב נשמע מסובך, אפשר להעריכו בכמה מאות אלפי שקלים, בהתאם לאפשרויות המקצועיות העומדות בפניכם כתלמידי מוסמך. אם אינכם יכולים לעמוד בעלויות אלו כל עוד לא תקבלו מלגה (כמו רוב תלמידי המחקר בארץ) או כל עוד תקבלו מלגה נמוכה יחסית (כמו רוב מקבלי המלגות בארץ), אל תתחילו בלימודי התואר השלישי. עצה זו נשמעת אולי מקוממת או מרפת ידיים, אך היא שווה זהב. כתלמידי מחקר אתם דומים מאוד למי שפתח עסק עצמאי חסר הכנסות.

·        בהנחה שתעמדו בעלות הלימודים, בחנו אם תוכלו לעמוד בהשלכות האפשריות על רמת החיים שלכם ושל בני זוג ומשפחה אם כבר יש לכם, או על קבלת החלטות לגבי המתמסדות או הרחבת המשפחה, אם טרם עשיתם זאת ואתם או בני זוגכם מעוניינים בכך. כמובן שילדים אינם מונעים השלמת דוקטורט מצטיין, אך הם בהחלט משנים את סדרי העדיפויות שלכם, ומצמצמים באופן ניכר את הזמן הפנוי למחקר וכתיבה.

·        אל תכתבו דוקטורט על כתיבת דוקטורט. להשגת מידע נוסף, כמו בתחומים רבים אחרים, משקל שולי פוחת והולך. אם אתם מוסיפים ללמוד על האפשרות בלי לגבש החלטה, כנראה שאתם חוששים מאוד ובמקרה כזה עדיף להניח להחלטה לכמה חודשים. האפשרות השנייה היא שכתיבת דוקטורט קורצת לכם מאוד. במקרה זה אל תשתהו והתחילו את הדוקטורט.


לחזרה לחלק הקודם לחצו כאן
להמשך לפרק 2 - מנחים והנחיה - לחצו על הקישור בחלונית מימין או כאן

אין תגובות: