יום שישי, 13 ביוני 2014

3. כתיבת דוקטורט (8 מתוך 10)

(3)ח. התמקדות במחקר

מציאת איזון בין המחקר ועיסוקים אחרים אינו קל. בעלי משפחות ועובדים במשרה מלאה יתקשו אף יותר. חלק מהאנשים חושבים שרובו המוחלט של הזמן צריך להיות מוקדש לדיסרטציה ואחרים חושבים שכמחצית הזמן צריכה להיות מוקדשת לפעילויות אחרות. מי שמתקשה בכתיבה יקבל את ההרגשה שהחיים הם כל מה שמחכה לאחר שלב הכתיבה. תחושה זו מייצרת מעגל קסם של תסכול ודחיינות.
·         חשוב לפתח לוח זמנים קבוע ואם ניתן, גם נוקשה, ולדבוק בו. אפשר לבקש גם מן המנחים ליצור עליכם לחץ לעמוד בלו"ז זה. תוכנו של לוח הזמנים חשוב פחות כל עוד ברור שחלק מהיום מוקדש ללימודים, וכל עוד אתם עומדים בדרישה זו מעצמכם. המעבר מלימודים פרונטליים, אליהם התרגלתם בשני התארים הקודמים, לעבודה עצמית דורש הסתגלות שעלולה לקחת זמן רב. נסו למצוא פעילויות מהנות ומועילות כגון התנדבות בקהילה, לימוד שפה זרה או תכנות, גינון, בישול או ספורט. כך לא תעבירו את זמנכם בבהייה חסרה טעם ומדכאת
·         נסו לקבוע לעצמכם לוח זמני טנטטיבי לסיום הכתיבה. את התקופה שהקצבתם לעצמכם חלקו חלוקות משנה לפי מספר הפרקים המשוערים בדוקטורט, או בשיטה דומה. לחלופין: קבעו לעצמכם תאריך לסיום המטלה הקרובה וממנו קבעו תאריכים נוספים קדימה, על פי מספר המטלות. המטרה בשתי השיטות היא לנהוג כקבלן ולקצוב את זמן העבודה וכך ליצור מוטיבציה לעמוד בו
·         שבצו בלוח הזמנים מועדים בו תגישו את רעיונותיכם לאחרים, בין אם אלו חברים תומכים, קבוצות קריאה וסמינרים מחלקתיים, דיונים או ניסיונות פרסום
·         אל תתייחסו לכתיבה באופן רומנטי, אלא כאל עבודה אותה מבצעים בזמנים קבועים
·         מצד שני, נסו להנות מתהליך הכתיבה. הרשו לעצמכם מפעם לפעם הערה אירונית, בדיחה פנימית, או הרהור. כך תוכלו לשמור על עניין בזמן הכתיבה ומאוחר יותר, גם על עניין לקוראיכם
·         אל תתפתו לערוך את החומר שכבר נכתב בתכיפות גבוהה, כיוון שכך הכתיבה אינה מתקדמת. לכן השקיעו יותר זמן בכתיבת הטיוטה ודחו את עריכתה לשלב מאוחר יותר, או לרגעים של מוטיבציה ירודה
·         נסו להפיק מעצמכם רעיונות לכתיבה: שאלו את עצמכם "אם היה לנו מה לומר על נקודה זו אחרת מה הוא היה?" אפשרות אחרת היא לשחק את משחק "אז מה אכפת לי?" עם עצמכם, או במידת האפשר, עם אחרים. ספרו לאדם השני במשפט אחד מהו הנושא שלכם והניחו לו לשאול "אז מה אכפת לי?" או "ומה זה משנה?" חליפות. נסו לענות לו וכך להבהיר לו ולעצמכם את רעיונות המחקר שלכם ואת חשיבותם

כדי לחזור לסעיף הקודם - כמה דרכים לעורר יצירתיות - לחצו כאן

כדי להמשיך לסעיף הבא - קבלת משוב - לחצו כאן

אין תגובות: