יום שבת, 31 במאי 2014

2. מנחים והנחייה (7 מתוך 10)

(2)ז. הוראה

תלמידי מחקר לא מעטים מוצאים עצמם מתרגלים קבוצות סטודנטים בקורסים לתואר ראשון וחלקם אף מעבירים שיעורים. הדבר תלוי בתפיסת המחלקה אליה הם משתייכים ובתקציב העומד לרשותה. נושא התרגול וההוראה משתנה מאוד מאוניברסיטה לאוניברסיטה ואפילו בין החוגים. בחלק מהחוגים או המחלקות מעדיפים להעסיק תלמידי תואר שני, מטעמי חיסכון. בחוגים אחרים מעסיקים רק תלמידי מחקר על מנת לתמוך בהם כספית. ושוב, בחוגים אחרים תלמידי המחקר מצופים לסייע בתרגול סטודנטים לתואר ראשון, כחלק מהתבססותם במחלקה.
כך או כך, הוראה פרונטלית של תלמידים היא ניסיון חשוב עבור מי ששוקל קריירה אקדמית (ואף נחשבת כמשתנה מועיל בקורות חיים של מי שפונה למשרות אקדמיות). לפיכך, כדאי להתייחס למשרת הוראה כאל הזדמנות לשפר ביצועים בתחום זה, על אף שהיא גוזלת זמן ניכר מתלמידי מחקר ושאינה משתלמת כלכלית. להלן מספר עצות לייעול התנסות זו:
·  מצאו לפחות מורה מצטיין אחד שיסכים לחנוך אתכם בזמן פיתוח כישורי ההוראה שלכם. אדם זה אינו חייב להיות המנחה שלכם ויכונה להלן מנחה או מנחת ההוראה
·  קישרו קשרים עם מנחי ההוראה שלכם וקבעו ציפיות הדדיות ופגישות על בסיס קבוע
·  חפשו יחד עם מנחי ההוראה שלכם הזדמנויות הוראה במחלקה, ובכללם תרגול, תרגול במעבדה והוראה עצמאית. זכרו שלפחות בחלק מהמקרים הוראה זו יכולה להתבצע מחוץ למחלקה ואף מחוץ למוסד המחקר שלכם
·  שתפו את מנחי ההוראה במטרות הקורס ובכללם הסילבוס והמטלות שאתם מבקש לפתח, בתכנים אותם ברצונכם להעביר לתלמידים ובכישורים שאתם מבקשים לשפר באופן ההוראה שלכם
·  הזמינו את מנחי ההוראה למסגרות שונות בהן אתם מלמדים; לאחר מכן, קבעו איתם פגישות בהן תוכלו לדון בהערותיהם, בהערכת התקדמותכם ובקביעת מטרות עתידיות. אם מנחי ההוראה לא יוכלו להיפגש אתכם לצורך זה,  בקשו לערוך עמם סימולציה קצרה לאותה מטרה
·  בקשו ממנחי ההוראה שלכם לעזור לכם ליצור שיטת הוראה מסבירת פנים, הפונה לתלמידים בעלי רקע שונה ומזהה דרכי לימוד שונות
·  נצלו הזדמנויות הקשורות לפיתוח-הוראה המוצעות על ידי החוג, הפקולטה או האוניברסיטה; דווחו למנחי ההוראה שלך על תובנותיכם מסדנאות אלו.

כדי לחזור לסעיף הקודם - תזות ודיסרטציות - לחצו כאן
כדי להמשיך לסעיף הבא - התפתחות והתקדמות מקצועית - לחצו כאן

אין תגובות: