יום שישי, 13 ביוני 2014

6. כיצד להיות מנחים טובים (2 מתוך 2)

(6)ב. שמירת אווירה חיובית לאורך תקופת ההנחייה

להלן הצעות להתמודד עם המתח המובנה ביחסים עם מונחים (וכפופים אחרים):

·        להיפגש לארוחה או לקפה כדי להפוך את השיחה לנינוחה יותר
·        לנסות ולשמור על אווירה פתוחה ולכבד את התלמידים כאילו היו עמיתים
·        להודיע להם אם הם מבקשים יותר מידי או פחות מידי הנחייה
·        על מנחים להיות מודעים לצרכים של טווח קצר וטווח ארוך כאחד. מה אמורות להיות מטרות הסטודנט בשנים הקרובות? סייעו לסטודנטים להבין כיצד שני הצדדים, כצוות, יכולים לסייע למטרות אלו. לגבי מטרות טווח קצר, על מנחים לסייע לתלמידים לקבוע סדרי עדיפויות ולהפנות אותם לאנשי הסגל ואנשי המנהלה הנכונים בהתאם לצורכיהם.
·        בפגישות עם התלמידים, חשוב לסייע להם לזהות לא רק את הדרכים לענות על ציפיותיכם, אלא גם את יכולותיהם, הנושאים המעניינים אותם והאינטרסים שלהם. כמו כן, חשוב לעקוב אחר מהלך עבודתם ולעמוד על התקדמותם מהמפגש האחרון. הדרכים לעודד את התלמידים לחשיבה ביקורתית ויצירתית כוללות לא רק דיאלוגים סוקרטיים, למרות חשיבותם, אלא גם מתן ביקורת בונה ואם יש לכם, גם מחמאות. אם עבודתם נראית לכם בלתי מקורית, אל תסתפקו בהצבעה על חוסר מקוריות זו, ועזרו להם למצוא את הפן שבה שטרם נחקר ולפתחו.
·        בקריאה של טיוטות המוגשות לכם, חשוב לכתוב את ההערות על הדף עצמו, כל עוד הן טריות ובאופן שההקשר שלהן ברור. יש לעודד את המונחים להגיש טיוטות אלו ואחר מכן לדון עימם בהן. על מנחים לזכור שלהם ניסיון רב הרבה יותר בכתיבה ולעזור לתלמידים על ידי עצות מעשיות, במיוחד אם נראה שקשה להם להתקדם בכתיבה.
·        חשוב לעודד את התלמידים לעסוק בנושא שבו עניין משותף להם ולמנחים וחשוב לא פחות, שלמנחים יש ידע אודותיו, שיהפוך את ההנחיה ליעילה. אחד מתפקידהם של המנחים הוא לכוון את התלמידים על ידי הפניות מתאימות ובמידת הצורך, אף לעזור להם למצוא את המקורות. חשוב גם לידע את המונחים לגבי חוקרים נוספים העוסקים בתחומים משיקים לשלהם, ובמידת האפשר, ליצור קשר ביניהם, או לארגן סיור במעבדתם.
מעל לכל, על המנחים ליצור הבנות בינם ובין התלמידים, כדי למנוע מצב שבו אחד הצדדים מתאכזב, ולזכור שהתלמידים כפופים להם ולכן אין לנצל את מעמד המנחים לרעה בדרך כלשהי – דבר שאינו מוסרי, שיפגע בתלמידים ועלול בהחלט להזיק גם למנחים.

למידע נוסף, סיוע, ייעוץ והכוונה בנוגע להנחיית תלמידים ולקבלת הנחייה, ניתן לפנות אלי לכתובת הדוא"ל adissertationcompleting@gmail.com.
כדי לחזור לסעיף הקודם - כללים בסיסיים להנחייה אפקטיבית - לחצו כאן
כדי לעבור לפרק 7 - חיפוש עבודה ומלגות וניהול קריירה - לחצו על הקישור בחלונית מימין או כאן

אין תגובות: