יום שבת, 31 במאי 2014

2. מנחים והנחייה (3 מתוך 10)

(2)ג. בחירת מנחה

ישנם פרטים רבים אותם יש לקחת בחשבון בבחירת מנחה ולרובם לא תהיו מודעים מראש. פרטים אלו כוללים מידת זמינות של חבר סגל, צורות תקשורת המועדפות עליו, ציפיותיו מתלמידים ומקצב הכתיבה שלהם, דעתו לגבי פרסום משותף עם המונחים והמוניטין שלו כחוקר. כמובן שכמונחים עליכם לקחת בחשבון גם את העדפותיכם שלכם. התרשמות מפרסומיו של חבר סגל, כמו גם מודעות עצמית לנקודות החוזק והחולשה שלכם, עשויים לעזור לכם לבחור מנחה או מנחים ולקיים מערכת יחסים טובה עמם. כיוון שהנחייה טובה היא תנאי הכרחי כמעט לסיום מוצלח של פרויקט הדוקטורט, מומלץ להקדיש מחשבה לבחירת המנחה או המנחים ולא לבחור הנחייה (רק) בהתבסס על הכרויות קודמות, או בהתבסס על זמינות.  
בסעיף שלהלן רשימת המלצות לבחירת מנחים ולעבודה עמם:
·  ככלל אצבע, מנחה טוב עדיף על נושא מחקר מרתק. לפיכך, נסו לקבל מידע מוקדם על מנחה עתידי, על ידי שמיעת הרצאות וקורסים שלו, קריאה של פרסומיו והסתמכות על ניסיונם של סטודנטים המונחים על ידו. זכרו שתלמידים לא ישושו להתלונן על הנחייה לא טובה ולעתים גם יסתירו הנחייה טובה, ולכן נסו לקרוא בין השורות
·  השתתפו בפעילויות של החוג שאליו אתם מבשים להשתייך, כגון סמינרים וימי עיון, ובחנו כיצד מנחים אפשריים מתקשרים עם סטודנטים וחברי סגל אחרים
·  בחרו מנחה בעל אפיונים רבים ככל האפשר מן הרשימה הבאה:
o       נושא עניין משותף לשלכם
o       מומחיות מתודולוגית שעשויה לסייע לכם
o       מוניטין אקדמיים ופרסומים נחשבים
o       משאבים חיצוניים למימון ולמידע
o       מחויבות להנחיה
·  כדי להבטיח התאמה בין מנחה למונחה, שקלו גם המאפיינים הבאים של חבר הסגל:
o       דרגה אקדמית
o       קביעות או מסלול קביעות [בארץ, חוקר ללא קביעות אינו יכול להנחות עבודות מחקר וחוקר מן החוץ אינו יכול להנחות אף עבודות מוסמך]
o       שנת שבתון מתוכננת
o       מספר תלמידים שכבר מונחים על ידו
o       ארגון קבוצת המחקר שלו [בעיקר במדעים מדויקים]
o       פרסומים משותפים עם תלמידים בעבר
o       זמן הדוקטורט הממוצע של מונחים קודמים
o       מיקום אקדמי ומקצועי של תלמידים לשעבר
o       קשריו עם אנשים העובדים במשרות נחשקות על ידי המונחה
מאפיינים אלו עשויים לעזור לכם לאמוד אם למנחה העתידי יש זמן, יכולת, משאבים והתלהבות לסייע למחקר, להשגת מלגה, או לפעילות אקדמית שלכם.
·  בררו מראש האם המנחה יוכל לעזור לכם
o       מבחינה אינטלקטואלית
o       במחקר עצמו
o       בתמיכה כספית
o       בהשגת מקום לעבודת המחקר [מעבדה, שולחן בספריה או במכון מחקר]
o       במימון נסיעות לכנסים
o       בגישה לרשתות חברתיות מקצועיות
o       בהתפתחות מקצועית ובפיתוח הקריירה 
·  שאלו את עצמכם האם תחושו בנוח לעבוד עם מנחה זה ולהתרגל לסוג ההנחיה שלו (סטודנטים מסוימים מעדיפים לשמור על עצמאות, אחרים מעדיפים יותר הוראות, וסוג שלישי של תלמידי מחקר זקוק למפגשים תכופים); האם סוג המשוב המועדף על ידכם הוא ספציפי ונקודתי, אסוציאטיבי או שהמשוב שאתם זקוקים לו הוא בכלל רגשי; האם אתם מבקשים להשתלב במחקר קיים או לכתוב משהו עצמאי  

כדי לחזור לסעיף הקודם - הנחייה מרובה - לחצו כאן 
כדי להמשיך לסעיף הבא - דרכי התקשרות והתנהלות יעילה עם מנחה - לחצו כאן
  

אין תגובות: