יום שלישי, 20 בדצמבר 2011

8. להמשיך הלאה

המדריך ה(לא) שלם לכתיבת דוקטורט אינו עוסק בשלבים שלאחר הדוקטורט. עם זאת, יש לזכור שהאופייה התחרותי של האקדמיה ואופיו התחרותי של שוק העבודה בכלל הופכים את לימודי התואר השלישי לא רק לשלב ביניים, אלא למשימה שאותה יש לבצע במקביל לאחרות. על זכאי דוקטורט המבקשים להשתלב באקדמיה להוכיח מצויינות אקדמית, דהיינו להתנאות בקורות חיים הכוללים קבלת מלגות יוקרתיות, פרסומים בכתבי עת נחשבים, הרצאות בכנסים וניסיון בהוראה. על דוקטורים צעירים המעוניינים להשתלב בתעשייה רלבנטית או בתחומים מחקריים פרה-אקדמיים להוכיח ניסיון תעסוקתי רלבנטי.
המלכודת אליה נופלים רוב בעלי הדוקטורט היא חוסר בפרסומים ובניסיון בהוראה שמונע מהם להשיג מלגת פוסט דוקטורט, שאף היא שלב הכרחי בדרך לקריירה אקדמית. המלכודת השנייה היא התפשרות על מלגות, פרסומים וכנסים מדרג ב'. אלו אמנם יעשירו את קורות החיים, אולם לא יהיו ברי תחרות מול מלגות, כנסים ופרסומים נחשבים יותר. במקרה הטוב, הם יאפשרו לבעליהם להישאר בפריפריה האקדמית, כלומר במכללות בארץ או במוסדות לימוד מדרג ב' בחו"ל. בדרך כלל, הם לא יאפשרו פריצה למסלול קביעות באוניברסיטה.
מצד אחד, על כותבות וכותבי דוקטורט לקחת בחשבון שניהול הקריירה מתחיל כבר בשלב מוקדם של הדוקטורט אם לא לפני כן. נושא הדיסרטציה, המנחה, הפקולטה והאוניברסיטה בה אנו בוחרים ללמוד מהווים כבר הם קריטריונים ולעתים קריטריונים סותרים בפרופיל האקדמי שלנו. למשל, חלק מהאוניברסיטאות בארץ נחשבות יוקרתיות יותר, בעוד באחרות סיכוייהם של תלמידי מחקר לקבל מלגת מחייה ולהשתלב בהוראה גבוהים יותר. 

כנגזר מכך, הפנייה לפוסט דוקטורט צריכה להתנהל במקביל לשלב כתיבת טיוטת הדוקטורט – כשנה לפני קבלת התואר, ולהתבצע כמבצע סדור ומושקע. מצד שני, יש לקחת בחשבון שבמקרים רבים, רק המוכשרים ביותר (או אם תרצו, רק המוצלחים שבמנהלי הקריירה) מצליחים לכבוש את הפיסגה, ושרוב בעלי תואר דוקטור נופלים בדרך. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם מגבלות שאנו או סביבתנו יוצרים לעצמנו היא להכיר בהן ולאתר את מקורן. אם לא ניתן להתמודד עימן באמצעות עבודה קשה, לא בטוח שכדאי לנסות. לכן העצה האחרונה של מדריך זה חוזרת לנאמר בתחילתו – על תהפכו את כתיבת הדוקטורט וגם לא את קריירת תלמיד או תלמידת הדוקטורט למשימה היחידה שאתם עוסקים בה. אם יש לכן תוכניות אחרות, החל מהתמסדות והרחבת המשפחה וכלה בקריירה שאין לה קשר לנושא התמחותכם, כדאי לכם לא לדחות אותן, גם על חשבון פיזור המשאבים ההכרחי. כך תוכלו גם להתמיד בגישה שהדוקטורט הוא משחק – משחק שחשוב לכם  לנצח בו – אבל שאם אינו עולה כשורה מסיבה מסוימת, הדבר אינו סותם את הגולל על תוכניות החיים שלכם.
 בהצלחה
 
למידע נוסף, סיוע, ייעוץ והכוונה בנוגע ליום שאחרי הגשת עבודת הדוקטור, ניתן לפנות אלי לכתובת הדוא"ל adissertationcompleting@gmail.com .
 
כדי לחזור לפרק הקודם - חיפוש עבודה ומלגות וניהול קריירה - לחצו כאן
כדי להמשיך לפרק 9 - ביבליוגרפיה ותודות - לחצו כאן
 

אין תגובות: