יום שלישי, 20 בדצמבר 2011

6. כיצד להיות מנחים טובים (1 מתוך 2)

(6)א. כללים בסיסיים להנחייה אפקטיבית

 
הקו המנחה בהנחיה טובה הוא להתייחס למונחים גם כאל מטרה בפני עצמה ולא רק כאמצעי להתקדמות מחקרית או יצירת פרסומים משותפים. להלן מספר נקודות שכדאי לפעול לאורן, כדי שההנחיה תעזור למונחים ותטיב גם עם המנחים:
·        יש לעבוד עם כל התלמידים המונחים ולהשתדל לא להעדיף את אלו העוסקים בבעיות המעניינות את המנחים או אלו שנוח לעבוד איתם
·        כדאי לנסות להכיר את התלמידים באופן מקצועי ואישי
·        חשוב לסייע לתלמידי המחקר לאפיין את חוזקותיהם וחולשותיהם, כמו גם את האופן להיעזר בראשונות ולהתגבר על האחרונות
·        חשוב לתת לתלמידים הערכה כנה לגבי התקדמותם והיכולת שהם מפגינים ולא להניח שהם מכירים את עצמם ואת דעתכם על התקדמותם
·        כדאי לנסות לראות את חווית ההנחיה גם מן הפרספקטיבה של תלמידי המחקר, כדי להבין קשיים אפשריים שהם נתקלים בהם
·        הנחיית הכתיבה כוללת: עזרה במציאת נושא מחקר, כתיבת הצעת מחקר, התקדמות במחקר עצמו, הערכה ביקורתית של העבודה וסיוע בהשלמת הדיסרטציה
·        ההנחיה המקצועית הרחבה כוללת סיוע בשילוב תלמידי המחקר בקהיליה המחקרית על ידי:
o         הכרתם לחוקרים עמיתים
o         שיתוף פעולה מקצועי עימם
o         סיוע במציאת מימון להשתתפות בכנסים מחקריים
o         עידודם לפרסם מאמרים
o         העלאת שמם בהקשר של פרסים ומענקים
·        סיוע במציאת מימון כולל:
o         הקצאת משאבים עליהם אמון המנחה או העסקתם במשרת עוזר מחקר
o         סיוע במציאת מלגות
o         סיוע במתן המלצות
·        סיוע במציאת משרה לאחר קבלת הדוקטורט כולל סיוע במציאת משרות
o         פוסט-דוקטורט
o         בפקולטה (משרות זמניות ומשרות עם מסלול קביעות)
o         בתעשייה הרלבנטית ופנייה אליהן
o         בנוסף, סיוע כזה כולל
o         מתן המלצות
o         סיוע ביצירת קשרים מקצועיים
·        יש לזכור שכל התפקידים שנמנו לעיל הם בעלי חשיבות גדולה עבור הצלחה בטווח הארוך של תלמידי המחקר.
·        העבודה מוצלחת עם תלמידי מחקר תלויה ביצירת הקשר הנכון. זוהי משימה קשה בייחוד עבור מנחים מתחילים ותלויה הן בסגנונם האישי והן בסגנונם של תלמידי המחקר. דוגמאות לסגנונות שונים הן:
·        צורך של התלמיד בליווי צמוד אל מול נתינת יד חופשית
·        צורך של התלמיד בתמיכה פסיכולוגית  
·        כמות וסוג ביקורת: הנחיות כלליות לעומת הצעות ושיפורים פרטניים
·        תדירות הפגישות: החל ביומית וכלה בסימסטריאלית
·        בדרך כלל עדיף לגבש זמן פגישות קבוע ולברר מהם ציפיות המנחים ותלמידי המחקר מפגישות אלו. כדאי לעודד את תלמידי המחקר לפתח קשרים גם עם חברי פקולטה, סטודנטים ועמיתים נוספים, כדי לקבל נקודות מבט שונות שאתם אינכם מעניקים.

כדי לחזור לפרק הקודם -  רישות חברתי - לחצו כאן
כדי להמשיך לסעיף הבא - שמירה על יחסים טובים לאורך תקופת ההנחייה - לחצו כאן
 
 

אין תגובות: