יום שבת, 31 במאי 2014

2. מנחים והנחייה (4 מתוך 10)

(2)ד. דרכי התקשרות והתנהלות יעילה עם מנחה  

לאחר שאיתרתם חוקרת או חוקר שאתם מעוניינים להפוך לתלמידיהם עליכם לדעת כיצד לפנות אליהם. להלן מספר עצות לגבי הפנייה, ביסוס התקשורת ולא פחות חשוב מכך - תיחזוקה:
·  ידעו את המנחים העתידיים על יכולותיכם וניסיונכם האקדמי והמקצועי ועל תחומי עניין חופפים לשלהם. השתמשו בהמלצות מחוקרים אחרים המכירים אתכם, אם המנחים הפוטנציאלים מעריכים אותם. התייחסו לפגישה הראשונה איתם כאל ראיון עבודה [ראו פרק 7] ונסו להרשים מבלי ליצור ציפיות מוגזמות
·  השתתפו בפעולות אקדמיות בהם הם משתתפים
·  היו ישרים וכנים לגבי נושאי העניין שלכם, צרכיכם ושאיפותיכם להתקדמות מקצועית. מסגור רעיונותיכם בהקשר המעניין את המנחים אך שונה מזה שבו אתם רואים רעיונות אלו כדי לשכנעם להנחות אתכם עלול לגרום לאכזבה הדדית שתלווה אתכם לאורך כל תהליך הכתיבה.
·  הציעו לסייע להם, על ידי קריאת טיוטות או ארגון פרויקטים
·  הגיעו לשעת הקבלה שלהם ושאלו שאלות
·  לאחר שבחרתם במנחה פוטנציאלי או במנחה פוטנציאלית הבהירו מראש מטרות וציפיות. נסו ליצור יחד ציר זמן ראלי המקובל על שניכם לסיום כתיבת הדוקטורט. במקרה הצורך היפגשו שוב לאחר תקופת זמן ודונו  על שינוי התוכנית. אל תשנו את התוכנית מבלי להיוועץ עם המנחים ולפחות ליידעם!
·  קבעו באיזו תדירות תפגשו פנים אל פנים ובאיזה אופן עליכם לפנות למנחה לגבי שאלות (דוא"ל, טלפון, בסיום שיעור וכדומה)
·  דווחו למנחה באופן שוטף על התקדמותכם שאלו שאלות כאשר הן עולות – זכרו שאין (כמעט) שאלות טיפשיות ושתפקיד המנחה הוא לסייע לכם
·  שתפו את המנחה בהישגיכם האקדמיים והמקצועיים
·  אם נוצר קונפליקט, הבהירו את עמדתכם, הצביעו על הבעיה ונסו למצוא פתרון במשותף
·  שמרו על קשר עם המנחה גם בתקופות של התקדמות אטית ובעייתית; אל תיצרו רושם שאתם מתחמקים ממנו או ממנה
·  כבדו את זמנם של המנחים; אם דרוש לכם זמן נוסף מעבר לפגישה, קבעו פגישה נוספת
·  הישמרו מחציית הגבול בין קשר אישי והנחייה מקצועים. גם את נרקמת ביניכם מנחים ידידות, כבדו את מטלותיהם האחרות והצורך שלהם לשפוט את עבודתכם באובייקטיביות
·  אם המנחים בלתי נגישים, לא מעוניינים, נותנים משובים שליליים בלבד או מטרידים, שקלו ברצינות להחליפם. אם אתם חשים שהיחסים עם המנחה בעיתיים, שיקלו לערב את הוועדה המלווה
·  באופן כללי, התייחסו לאנשי הוועדה המלווה כאל מנחי-עזר, במידה שהם משתפים פעולה. כך לא תהיו תלויים במנחה בלבד

כדי לחזור לסעיף הקודם - בחירת מנחה - לחצו כאן
כדי להמשיך לסעיף הבא - מחקר, מלגה ומיזמים אקדמיים - לחצו כאן

אין תגובות: