יום שישי, 13 ביוני 2014

3. כתיבת דוקטורט (4 מתוך 10)

(3)ד. מציאת נושא מחקר

·         נסחו לעצמכם בכמה שפחות מילים מה אתם חוקרים. ככל שתטיבו להסביר לעצמכם מהו נושא המחקר שלכם, כך תטיבו להסבירו לאחרים ואף לחוקרו
·         אם ידוע לכם כבר בשלב מוקדם מהו נושא הדוקטורט המועדף עליכם, כדאי לכם לבחור בנושא לעבודת מוסמך שיוביל אליו. הדבר עשוי לחסוך עבודה רבה. מאידך גיסא, פיתוח של תזת המסטר לכלל דיסרטציה אינו יעיל עם הנושא מוצה מבחינתכם או אם נסיבות חיצוניות (הפסקת שיתוף הפעולה עם מנחה למשל) מונעות מכם להפיק מן התזה תועלת של ממש
·         נושא לדוקטורט צריך לעניין אתכם, את המנחה שלכם, ואת קהילת המחקר שלכם. יש מנחים המנהלים תוכנית מחקר רחבת הקף ומצפים מתלמידיהם להשתתף בה ולתרום לה. אחרים, עובדים באופן חופשי יותר על פרויקטים מתמשכים, ואחרים יקבלו כל תלמיד עם רעיון טוב. עם זאת, מנחה שמוכן לקבל כל נושא מחקר לא יוכל לסייע לכם ועלול לאבד בכם עניין כשתלמיד אחר יגיע אליו
·         קשה להישאר ממוקדים בנושא שמעניין רק את המנחה ולא אתכם. בנוסף, אם המנחה יעבור לחקור תחום אחר, תיוותרו בלא תמיכה. דבר זה נכון גם לגבי נושא אופנתי: אופנה עלולה להשתנות לפני שכתיבת הדוקטורט תסתיים ומנושא שאינו מעניין אתכם יקשה עליכם להפיק עבודה טובה
·         נסו להתוודע לנושאים הנוגעים למחקרכם ולהישאר מעודכנים לגביהם. אם תגלו שאחרים עורכים מחקר דומה לשלכם, או אפילו פרסמו כבר מחקר זה [scooping], לא מדובר בהכרח בסימן רע. לעתים רק נדמה לכם שהמחקר דומה לשלכם, עקב הנטייה הטבעית לחפש דמיון כזה. קראו שוב את המאמר, הראו אותו לאדם אחר וצרו קשר עם הכותבת או הכותב. כך תוכל לגלות את ההבדלים בין טענותיכם לאלו שבמאמר ולדעת איזה כיוון פתוח עדיין בפניכם. ייתכן גם שתוכלו לשתף פעולה, כיוון שחוקרים טובים מקדמים אפשרויות שיתוף עם עמיתים בעלי נושאי עניין משותפים [על שיתוף פעולה ראו בפרקים הנוגעים לכתיבת מאמרים ולפעילות אקדמית]
·         כדי לסיים מוקדם ככל האפשר, עדיף לחקור נושא צר ומוגדר היטב, אולם נושא כזה עלול לשעמם אתכם ואת קהילת המחקר שלכם. גם מבחינה מקצועית לא כדאי להסתגר בנישה צרה, כדי שתוכלו בעתיד לנסות להתקבל ליותר מחוג אחד ולפנות למלגות שונות. נושא הפותח כיוון חדש עלול להיות מסוכן יותר אולם גם להפיק עניין רב יותר - במידה והמחקר יצליח. בכל מקרה, כדאי להישאר ממוקדים בבעיות אותם בוחנים ובפתרונות המוצעים להן
·         אם הרעיון שלכם אינו מתאים לתבניות מקובלות, יקשה עליכם לשכנע שיש בו עניין. מחקר פורץ דרך עשוי לשתלם מאוד, אך עלול גם שלא להשאיר שום רושם. יש צורך לשווק את הרעיון שלכם, על ידי קירובו למחקר המקובל. אם לא תעשו כן, יקשה עליכם למצוא תמיכה ועניין של חוקרים אחרים במהלך הכתיבה ולהתפתח מקצועית בסיומה
·         רוב שאלות המחקר מהן יוצאים תלמידי דוקטורט הן רחבות מידי וחלקן יכולות להגדיר את פרויקט מחקר המתמשך על קריירה אקדמית שלמה, של יותר מחוקר אחד. ככלל אצבע לצנזר עצמכם, כל פרק בדוקטורט צריך להכיל מספיק בכדי להפוך למאמר והדוקטורט כולו אמור להכיל מספיק בכדי להפוך לספר לא ארוך
·         הטוב ביותר הוא שלא לשאוף למקוריות רעיונית (שהקושי של אחרים לקבלה שני רק לקושי שלנו להשיגה) אלא למקוריות של קישור רעיונות ועולמות תוכן. נסו לחשוב על נושא הדוקטורט שלכם לא כעל רעיון שיצור מהפיכה בתחומכם, אלא כעל רעיון להרצאה שתתקבל בשמחה בכנס בינלאומי, או, לא פחות קשה, שתוכלו לעניין בו בני משפחה ומכרים במהלך כל ארוחת הערב
·         נושא טוב עוסק בבעיות חשובות. יש לנסות ולפתור בעיה אמיתית ולא בעיית דמה, שפתרונה מובטח. מצד שני, בעיה זו צריכה להיות ברת-פתרון ולא קשה מדי או רחבה מדי. כדאי שהמחקר יתמקד בבעיה מרכזית, שלה הרחבות שוליות מעניינות אחדות. דרך טובה להחליט על גודל הבעיה היא לקרוא דיסרטציות אחרות
·         דרך אחת לדעת אם הרעיון שלכם טוב הוא לבחון האם הוא ישים באופן מספק גם למקרים אחרים
·         יש צורך בעבודה תיאורטית מבוססת היטב ותוצאות אמפיריות טובות. העבודה צריכה להיות קשורה למחקר הקיים בנושא, אך מקורית
·         זכרו שעבודת המחקר אמורה להמשך שנים אחדות ואילו הקריירה שלכם כחוקרים עוד מספר עשרות שנים. לכן, ייתכן שכדאי להותיר חלק מפתרון הבעיה לשנים שיבואו. תלמידי מחקר נוטים לגשת לפרויקטים יומרניים. אל תנסו לעשות כן ובחנו בעין ביקורתית פרסומים של מי שפתר לטענתו בעיה גרנדיוזית.

כדי לחזור לסעיף הקודם - שימור המוטיבציה - לחצו כאן

כדי להמשיך לסעיף הבא - הצעת המחקר והמעבר לשלב ב - לחצו כאן

אין תגובות: