יום שבת, 31 במאי 2014

2. מנחים והנחייה (9 מתוך 10)

(2)ט. הנחייה בעייתית

כפי שנרמז לאורך הפרק, לא כל חוקר או חוקרת הם מנחים טובים בפועל ולא כל מנחה טוב יהיה טוב עבורכם. יתרה מזאת, רוב הסיכויים שפרט למקרים מובהקים לא תוכלו לאמוד מראש את מידת ההתאמה שלכם למנחה. למרות שברוב המקרים ההנחיה, גם אם אינה טובה, היא סבירה, חשוב לדעת כיצד להתמודד עם הנחייה בעייתית. להלן מספר עצות בנושא:
·  אם אתם מרגישים שההנחיה אינה מועילה לכם או שאינכם מסתדרים עם המנחה נסו לנתח את מקור הבעיה. התייעצו עם קרובים לכם ונסו לספר להם באופן אובייקטיבי על העניין, כדי לקבל חוות דעת נוספת
·  אם אתם חשים שהבעיה נובעת מחוסר הבנה (למשל, זמני הגשה וזמני תגובה להגשה) הציפו את הנושא בטקט ונסו לפתור אותו יחד עם המנחה. אם אין לכם טקט, תרגלו את השיחה עם מישהו שיש לו
·  אם אתם חשים שאתם נושאים באחראיות לבעיה (למשל, שכחתם לבצע מטלה שקיבלתם) התנצלו. זכרו שמנחים משקיע על פי רוב זמן בקריאת חומרים שלכם ובפגישה אתכם ויתאכזבו אם יחושו שאינכם מעריכים זאת
·  אם אתם חשים שמנחים אינם מקדישים לכם את הזמן לו ציפיתם אתם עשויים להעלות את הנושא בטקט הנדרש ולשקול הנחייה נוספת או החלפת מנחה. אל תחששו שהעלאת הנושא תעזור למנחים להיפטר מכם, כיוון שאם הם מעוניינים להפסיק להנחות אתכם לא כדאי לכם לדבוק בהם
·  אם אתם חשים שהמנחים מתנגדים לדעתכם הציפו זאת. זכרו שברוב המקרים מנחים, גם אם אינם מומחים לתחום הספציפי בו בחרתם, הם בעלי ניסיון רב משלכם. יחד עם זאת, זכרו שגם לדעתכם, אם אתם יכולים לנמקה, חשיבות ובקשו מהמנחים לכבדה
·  אם אתם חשים שהמנחים מבכרים תלמידים אחרים מסיבה כלשהי, החל מנסיבות מקריות, דרך דעות קדומות וחנופת תלמידים וכלה בקרבה רעיונית בין תלמידים אלו ובינו או ליכולתם האינטלקטואלית העדיפה, זכרו שאינכם יכולים לשנות אף אחת מנסיבות אלו ולכן התמקדו בשאלה האם ההנחיה כפי שהיא משרתת אתכם
·  אם אתם מרגישים שהמנחים מנסים להשתמט מכם שאלו את עצמכם אם הדבר נובע מהתנהגות דומה מצדכם, מאיבוד עניין שלהם בכם או מנסיבות אחרות. לעיתים מדובר בתקופה לחוצה עבור המנחה וכדאי לחכות לסיומה. לעתים אחרות, לעומת זאת, מדובר בתהליך שהולך ומחריף. נסו להישאר עם האצבע על הדופק, הציפו את הנושא אם אתם חשים שהדבר אפשרי, ושיקלו לעבור למנחים אחרים אם המצב אינו נסבל עבורכם
·  ככלל אצבע, אל תבקשו הנחייה ואל תישארו תחת הנחייה עוינת, או כזו שיש בה אלמנטים של ניצול או הטרדה. גם אם אינכם רוצים או מוכנים להתלונן על מנחים כאלה, שיקלו ברצינות הנחייה אלטרנטיבית ואל תהססו להתייעץ בקשר לכך עם חברי הוועדה המלווה, יועץ החוג, או ראש הרשות לתלמידי מחקר. זכרו שעדיף לכם להפסיד את הזמן בו עבדתם עם המנחים מאשר לנסות ולהמשיך ולעבוד איתם וכך לסכן זמן נוסף, תוך כדי סבל מיותר

כדי לחזור לסעיף הקודם - התפתחות והתקדמות מקצועית - לחצו כאן
כדי להמשיך לסעיף הבא - סיכום - לחצו כאן

אין תגובות: